Höstresa till Toscana

Tidigt fredagen den 8 oktober bar det av till Pisa tillsammans med ENIT's eminenta Cecilia Guardi. Packningen var inte den lättaste att avklara - varmt? kallt? regn? bikini? På plats möttes vi av en skön och varm höstsol. Kunde allt ha tagit med mig bikinin då vi hade pool på första hotellet i Pisa och den var välbesökt av de andra gästerna... Attans också - missade en bränna... Men det blev desto mer mat istället!

Resan mål var att besöka Toscanas vackra byar. Under de kommande dagarna fick vi guidade turer i Pisa, Volterra, Siena, Cortona, Arezzo och slutligen Firenze. Så många årtal och domkyrkor har jag tidigare aldrig besökt på fyra dagar.



Gänget bestod av norrmän, finskar, danskar och svenskar - alla inom resebranschen.

Vad uppskattade jag mest under resan?
1. Sällskapet - alltid underbart att träffa nya härliga människor
2. Landskapet - som balsam för själen
3. Maten - smakrikt, kallskuret och ostar är ju min passion - kan nästa då ej gå fel...

Bästa smakminnet:

1. Ravioli con lemone e ricotta - Utsökt!
2. Pici al pepe - Piazza del Campo i Siena - Perfekt al dente!
3. Pinolata - pinjenötskakan i Pisa



Sak som gjorde mig mest förvånad:
1. Att italienarna höll resans körschema - kors i taket!
2. Hur mycket mat jag orkar äta när jag är i Italien. Tror att magsäcken automatiskt vidgast några tum när jag landar i Italien - tack för det!

Vilken plats vill jag komma åter till?
1. Vackra Volterra
2. Söta Cortona
3. Mercato Centrale i Firenze, ok denna post slåss med Sienas underbara torg Piazzo del Campo. (Men på grund av att jag är Fiorentinska så måste jag hålla på Mercato Centrale...)

Vad hade jag velat förändra?
1. Att vi inte hann passera min käre slaktare och ostproducent nedanför San Gimignano.
2. Att jag inte hade med bikini
3. Att jag lämnade joggingdojorna hemma - har aldrig skett förr

Ny italiensk fras jag lärde mig:
"En Coca-Cola med kort sugrör" - "Una Coca Cola con cannucce corte"
På Firentiska säger man: "Una hohahola hon hannohe horte"
Alltid bra att kunna!!

Tack ENIT och Cecilia för en fantastisk resa!
Ci vediamo cara Toscana!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar