Smöra på!

När jag var i mina hemtrakter i helgen sprang jag på Zandra Bring. Till att börja med var hon tjejen som stod bakom charkdisken i Alingsås där de har sin butik, Lilla Saluhallen. Nyfiken som jag alltid är på mat hamnade mina systrar och jag där för att inhandla lördagkvällens måltid.

Efter lite ost- och korvprat fick jag reda på att Zandra är hennes kille Patrik är grundarna till Vallmobackens Smöreri!
Detta smör har dykt upp i alla möjliga sammanhang den senaste tiden. Blev glatt överraskade att hitta hjärtat till detta smör i en liten butik i Alingsås!

Känner att jag måste dela med mig av denna guldgruva!



Vallmobackens äkta smör är gjort på grädde som har syrats. Med hjälp av en blandning av olika mjölksyrabakterier uppnår de rätt sorts smöriga smak. "Vanligt smör" görs på några sekunder i en så kallad smörkanon. Vallmobackens smör tillverkas långsamt i en riktig smörkärna. Då bevaras både smak och doft.

De levererar sitt smör till Noma i Köpenhamn, Matsalen i Stockholm, Franzén/Lindeberg i Gamla Stan, Stockholm och Texture i London. För att nämna några av de gourmetrestauranger där vi finner deras smör.

Mjölken kommer från Hjordnära, Ekologiska Mejerier. Det är sju bönder som tillsammans har skapat ett mejeri för att erbjuda mejeriprodukter som har god djurhållning, är ekologiska och soom tillverkas i en varmsam och miljövänlig produktion. Alla gårdarna ligger mellan Skövde och Hjo i Västergötland.



Nästa gång jag är i hemtrakterna tänker jag boka in ett studiebesök i Norsesund!

Ta er en titt på deras hemsida: www.vallmobacken.se eller www.lillasaluhallen.net

0 kommentarer:

Skicka en kommentar