Västerbotten

Innan askan kom och lade sig som ett täcka över Sverige hann jag med en liten tripp till Västerbotten. Det motsatta håller mot var jag brukar resa när jag åker på jobbresa. Trevligt med omväxling!

GastroBotnia bjöd mig på två dagar i det gastronomiska tecknet i Skellefteå och Umeå. Vi inkvarterades på den vackra och unika Stiftgården i Skellefteå och blev väl omhändertagna av Maria som driver gården. Stiftgården är en gammal prästgård och har sina rötter från 1500-talet. Här har ryssarna huserat sina trupper då de invaderade Sverige 1809. Här växte Konstakademins första kvinnliga elev upp, Anna Norlander. 1964 blir prästgården en stiftgård som än idag håller utbildningar, konferenser, bröllop, fester och välkomnar turister till sitt vandrarhem året om.

Jag fick vara med när några av de bästa kockarna i Västerbotten mötte Paul Svensson i köket för att bli inspirerade att använda grönsaker på ett berikande och innovativ sätt. Otroligt vackra färger, lockade dofter och smakrikt! Många ideér och tankar bakades in dessa timmar i köket.



Ett besök på Västerbottenostens lager - ett måste!
Där träffade vi Ola som har jobbat med denna ost hela sitt liv. Han visade oss hur osten lagras, dess dagliga behov att vändas, doppas i parafin och slutligen bedöms på en skala 1-10 utifrån smak, lukt och konsistens.
Ostbiten som jag fick med mig hem - den är redan slut... Gott och Svenskt!



Vi besökte delikatessbutiken DUÅ mitt inne i centrala Umeå som drivs av bröderna Lars och Per. Här finner vi delikatesser från området men också från Italien och andra delar av världen. Frysarna var fyllda med älg, rådjur och småfågel. Här fanns handmålade praliner i alla de tänkbara smakkombinationerna och färger.
Det som mest intresserade mig var deras matstudio där de erbjuder matnyfikna när- och långväga gäster matlagningskvällar tillsammans med deras duktiga kockar. De skräddarsyr kvällen med smaker, dofter och viner på bästa sätt.
Ett ställe värt att besöka!


I Umeå fick vi oss en lunch som bestod av de Västerbottninska smakerna. Ljuvlig!

Löjrom från Kalix på ens mörstekt toast med creme fraiche och finhackad rödlök,
Lättrökt laxrygg, smörnötspumpacreme, slanggurka och citrus.
Soppa med råhyvlad sparris, Västerbottenost och pocherat vaktelägg från Gubböle och sist med inte minst en smörstekt kalvbräss med Vindelrökt sidfläsk, blomkålscreme med tryffel och syrad minilök.
Vad mer kan jag säga... Fantastiska smaker!



Detta avnjöt vi på Rex som ligger inne i central Umeå. Restaurangen ligger i stadens gamla Rådhus med anor från slutet av 1800-talet. Här serveras mat som speglar landskapet - från havet i öster och fjällen i väst.



Allt från Västerbotten med stolthet!

Ett stort tack till GastroBotnia för denna resa och framförallt till Cisse och Martin som var mina personliga guider!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar