Höstresa i Puglia - Italiens sköna klack

En blänkande svart liten Fiat 500 väntade på oss på Brindisi flygplats när vi hade landat. Snart funkade GPS´n som var ”Fotspårspreparerad” av Go Slow Travel med boenden och andra intressant pärlor utefter vår resplan.
Dessutom hade vi fått en fullödig skriftlig information om området, städer, sevärdheter, historia, kultur, mat, viner mm.

Landskapet skiftade ständigt - från havet, till kullarna, till olivlundar och vinfälten - ett omväxlande vackert landskap!

Första boendet var två nätter hos B&B Trullo Sovrano utanför Cisternino. Den godmodige ägaren Michele tog väl hand om oss och boendet på andra våning i den inredda trullon var härligt. Det var lite råkallt första natten men Michele fixade varma täcken. Skön frukost med nybakad foccaccia bjöd han på ute i morgonsolen.
De två restauranger i Cisternino som Michele rekommenderade gjorde oss verkligen inte besvikna.

På en badstrand inne i Polignano a Mare kunde vi inta en enkel måltid av skinka, ostar, korv, oliver och sedan kunde vi doppa oss i Adriatiska havet. Visserligen var det en hel del blåst men med en vattentemperatur som kan gillas av oss nordbor.

En pärla som man inte får missa är tre km lång guidad vandring i Castellanas grottor. Det var som att vistas i en underjordisk katedral.

Kan det verkligen vara intressant att bo i en grotta? Att det var en fantastisk upplevelse fick vi erfara vid vårt andra boende i staden Matera. ”Världsarvsstaden” har gammal bebyggelse med boendegrottor insprängda i berget. Här fick vi bo i en ”svit” med härligt badkar, öppen spis, fin ljussättning och gott om levande ljus.

Il Cantuccio i Matera är en restaurang som vi verkligen kan rekommendera. En liten fin restaurang med mycket god mat och med trevlig personal som hjälper till att tolka menyn på engelska eftersom våra italienska språkkunskaper är knappa.

På vårt tredje boende fick vi prata svenska när vi träffade ägarparet Wenche och Jan på Masseria Coccioli. Dom hade köpt denna förfallna gård för sex år sedan och lagt ned mycket tid och pengar på att rusta upp den till ett trevligt boende för sin familj och gäster.

Med den lilla Fiaten tog vi en dagstur utefter kusten ner till sydspetsen på klacken.

Vi passerade staden Otranto ute vid havet. Fortfarande var det mycket turister som strövade runt i den gamla staden med borg och kyrka från 1200-talet. En enkel god lunch med pasta och pizza intogs i solen utmed vägen.

När vi kom längst ner på spetsen kunde vi inte motstå var sin creps på strandpromenadens Creperia.

På små kustvägar utefter västsidan kom vi i kvällningen till Gallipoli. En vacker kuststad men ack vad det blåste. Det fick bli snabbaste vägen till östsidan, följde GPS som dirigerade oss hela vägen hem.

Efter att ha packat och tagit farväl av värdparet lade vi in Lecce på GPS´n. Skönt att ha GPSn i den livliga trafiken. När vi väl hittat en parkering mitt i smeten läste vi in oss på kartan. Romerska och grekiska teatern besökte vi innan vi intog vår sedvanliga morgoncappuccino med smarrig kaka. Och så ett tips: För att hitta tillbaks till bil, boende mm brukar vi fota lämplig gatuskylt med vår digitalkamera. Praktiskt och tryggt när man velat bort sig!

Via den vita staden Ostuni, där vi liksom en gång tidigare ätit ost och skinkfralla på en bar, fortsatte vi mot vårt sista boende. Det var inte långt till Masseria Il Frantoio och där blev vi genast välkomnade och fick hjälp med väskorna till vårt rum på andra våning i den gamla byggnaden. Varje rum hade ett namn i stället för nummer. Här kände man att man bodde i ett gästvänligt hem. Det blev lite tid för en vandring ute i olivlunden och i den vackra trädgården där det fanns mysiga sittmöjligheter för gästerna.

Innan middagen fick vi en guidad tur av ägaren av masserian. Han och hans familj hade köpt den för tjugo år sedan och rustat upp den till ett exklusivt boende.

Vid middagen var ägaren delaktig och han berättade utförligt om varje rätt som vi fick serverad. Allt var odlat på gården och mycket vällagat. Frukosten på morgonen var likaså superb.

Vår kära Fiat tankades upp och överlämnades enkelt och bekvämt på flygplatsen.

Väl hemma kan vi konstatera att vår upptäckarresa till fullo infriat och även överträffat våra förväntningar!

Stort tack från två nöjda resenärer!