Jordärtskockssoppa med palsternackschips

Jag var på Bondens egen Julmarknad på Katarina Bangata, Stockholm i helgen.
Jag fick med mig ekologisk jordärtskocka, palsternacka och äpplen hem.
Kylan inspirerade mig till att tillaga en god och mustig soppa på dessa godsaker.
Nu delar jag med mig av mitt egen komponerade recept...där alltid är med en höft - jag är mycket duktigt på att inte följa recept, det vet mina vänner om.

Följ säsongen och tillaga en jordärtskockssoppa toppad med palsternackschips och svenskt syrligt äpple. Försökt att i största utsträckning finna ekologiska och svenska råvaror.

4 personer som är lagomt hungriga

4 små scharlottenlökar
2 klyftor vitlök
500 g jordärtskocka
2 små palsternackor
4 dl grädde
2 dl röd mjölk
olja
smör
salt
peppar
några riv avmuskotnöt
1 tsk torkad timjan
1 svenskt äpple

Putsa och skölj jordärtskockorna och palsternackorna väl.
Dela kockorna i mindre bitar och skiva ena palsternackan i slantar.
Den andra palsternackan skall bli chips som skall torkas i ugnen.
Strimla palsternackan med en osthyvel eller fint med en kniv.
Lägg in skivorna i en förvärmd ugn (175grader) på ett galler. Låt de torka.

Hacka scharlottenlöken och vitlöken.
Fräs lökarna i olja i en stekpanna, låt dem svettas bara utan att mörkna.
Lägg i kockorna och palsternackan och låt dem färsas ytterligare en stund.

Ta fram en tjockbottnad kastrull och smält lite smör.
Lägg i det frästa i kastrullen och slå på grädde och mjölken. Det går bra att spara en del av vätskan för att få den konsistensen som man önskar.
Salta och peppra.
Riv lite muskotnöt i soppan och tillsätt den torkande timjanen.
Låt soppan koka upp och låt den koka tills dess att palsternackan och kockorna börjar falla sönder.

Använd en stavmixer och mixa sönder soppan till den konsistens som önskas. Tillsätt vätska om det behövs.

Servera soppan med de torkade palsternackschipen tillsammans med det skivade äpplet och lite timjan strött över den rykande soppan.
Ett nygräddad bröd med gräddost passar utmärkt till!

Smaklig måltid!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar