Lövbiffspasta alla Leif

Här följer ett recept från min kollega Leif.
Som du kommer att märka har Leif inte några högskolepoäng i receptskrivning - men vilket uppiggande recept!
Jag förstår precis vad jag ska göra och hur jag ska anrätta denna måltid och som han så klassiskt inleder, man tager vad man haver...

Lövbiffspasta alla Leif
ca. 4 -5 personer

Man tager vad man haver, typ 300 gram lövbiff (här kan man improvisera med typ kyckling om man så önskar)
1 st medelstor gul lök
en halva burken soltorkade tomater
1 stycke paket bacon
1 burk Creme Fraiche
Ox- alt. kalvfond
Soya
Salt & Peppar
Grädde
Pasta - tagliatelle eller pappardelle är att föredra

Allt skäres/hackas i små bitar - blir en mosigare konsistens i slutändan (ej pastan!).

Stek löken i relativt mycket smör. Löken ska bli gyllenbrun och mjuk. Rör och vänd löken så att den inte bränns och blir hård och mörkbrun.
Fräs/stek på baconet, utan smör, så att även det blir gyllenbrunt och fint

Va fan gjorde jag sen....?
Jo, nu kom jag på det - Stek på lövbiffen hastigt i en blandning av smör.
När lövbiffen har antagit en brun färg, häll i soltorkade tomater och baconen - men fort för fan...annars bränns lövbiffen!

Sen tager man en burk Creme fraiche, som naturligtvis är öppnad i förväg för att inte skapa onödig väntan (dvs allt är en fråga om seriös och ordentlig projektledning och projektplanering), och häller den i stekpanna (ta för säkerhets skull samma som har använts ovan och där övriga ingredienser befinner sig).
Rör om och låt det småputtra på låg värme. Dock något över golvnivå, värmen alltså, så att du inte tar för låg värme.

Tillsätt lite oxfond alt. kalvfond. Hur mycket?
Nåt kan du väl fundera ut själv men jag tog typ efter behag, kanske ett par matskedar...

Tillsätt sedan lite soya, ger sälta och brun färg. Här tog jag inte lika mycket, kanske en matsked.
Kryddade med salt och peppar. OBS! försiktigt med saltet, soyan och även fonden är salta i sig.
Tillsatte lite grädde - typ ett par matskedar. Anpassa efter hur mycket sås som önskas. Jag tyckte det räckte för min del med ett par matskedar - grädden tog slut då nämligen.
Låt allt puttra ihop några minuter, smaka av och justera efter önskemål.

Pastan har naturligtvis tillagats parallellt med ovanstående process.
Tag en STOR skål och häll över den klara pastan. Tar man den andra pastan, dvs den i paketet blir det så hårt när man ska tugga.
Därefter häller man över den suveräna pastasåsen och blandar ihop allt till en underbar god anrättning.

Buon Appetito!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar